Preview

Avtomobil'. Doroga. Infrastruktura.

Advanced search

Import of chinese cars – a challenge to the russian automotive industry

Abstract

The first half of 2022 was a period of great trials for the Russian automotive industry. Due to the economic restrictions imposed by the West, the import of certain automotive components was directly prohibited, the supply of others became impossible due to the disruption of logistics chains. Many foreign car companies, including European and Japanese, were directly banned from investing in the Russian economy. As a result, automobile assembly plants, of which there have been many in Russia in recent decades, last spring still worked on the remnants of already imported machine kits, but by the middle of the year almost all of them stopped.

 Despite the fact that over time the Russian automotive industry has found a way to function in new conditions and is gradually adapting to them, the task of creating its own technologies and component base remains relevant.

The article provides an analysis of possible ways out of the situation of shortage of automotive components and identifies the most effective method for implementing localized production and minimizing the dependence of the industry on imports.

About the Authors

Dmitry V. Zaitsev
MADI
Russian Federation

Ph.D., Associate Professor



Danila M. Loktev
MADI
Russian Federation

student



References

1. Ассоциация «Объединение автопроизводителей России» : официальный сайт. – Москва. – URL: https://oar-info.ru (дата обращения 08.11.2023).

2. Рожков Александр. Их вдруг стало слишком много: что происходит с автозаводами в России [Электронный ресурс]: статья. – Электронные данные. – Москва: Kolesa.ru, 2023. – URL: https://www.kolesa.ru/article/ikh-vdrug-stalo-slishkom-mnogo-chto-proiskhodit-s-avtozavodami-v-rossii (дата обращения 08.11.2023).

3. Иванов Сергей. «Новые условия». Как российский автобизнес противостоял санкциям [Электронный ресурс]: статья. – Электронные данные. – Москва: РБК Авто, 2023. – URL: https://www.autonews.ru/news/63adaccc9a79472fbac7fc9e (дата обращения 08.11.2023).

4. Тополева, Т. Н. Локализация производства: международный опыт и императивы России в условиях санкционного режима / Т. Н. Тополева // Управленческие науки. – 2022. – Т. 12, № 2. – С. 6-20. – DOI 10.26794/2304-022X-2022-12-2-6-20. – EDN IGIDNK.

5. Распоряжение Правительства РФ от 28 декабря 2022 г. № 4261-р Об утверждении Стратегии развития автомобильной промышленности Российской Федерации до 2035 г.

6. Юстратова, И. Л. Влияние автомобилестроения на экономику России / И. Л. Юстратова, Д. А. Юсупова // Наука и социум : материалы XII Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, Новосибирск, 15 ноября 2019 года. – Новосибирск: Частное учреждение дополнительного профессионального образования Сибирский институт практической психологии, педагогики и социальной работы, 2019. – С. 117-123. – EDN KJDATC.

7. Агапов В. Россию захватили китайские автомобили. [Электронный ресурс]: статья. – Электронные данные. – Москва: Lenta.ru, 2023. – URL: https://lenta.ru/articles/2023/07/17/china/ (дата обращения 08.11.2023).


Review

Рецензент: Д.Б. Ефименко, д-р техн. наук, проф., МАДИ

Views: 232


ISSN 2409-7217 (Online)