SOCIAL ASPECTS OF EDUCATIONAL MOBILITY OF FUTURE ENGINEERS
Abstract
The article explores some issues of educational mobility of future engineers. Educational mobility is considered here as an important component of social mobility in two directions: external and internal. The authors point to the specific aspects of educational mobility of future engineers, manifested both internationally (studying new technological trends, familiarization with the experience of leading countries, «brain drain») and at the domestic level (uneven training, the consequences of the outflow of young specialists from the regions).
About the Authors
Ekaterina I. MakarenkoRussian Federation
Ph.D., associate professor
Dmitry P. Plakhotnyy
Russian Federation
student
References
1. Рязанцев, С.В. Уехать или остаться? Миграционные установки участников программы «Глобальное образование» / С.В. Рязанцев, Т.К. Ростовская, Ю.Э. Плетнева, Г.Н. Очирова // Социологические исследования. – 2020. – № 12. – С. 65-74.
2. Соловьев, А.Н. Новый ученый план IGIP для повышения квалификации преподавателей инженерных вузов / А.Н. Соловьев, В.М. Приходько, Л.Г. Петрова, Е.И. Макаренко // Высшее образование в России. – 2021. – Т.30. – № 1. – С.49-59.
3. Число уезжающих из России ученых выросло в пять раз с 2012 года. – URL: https://www.kommersant.ru/doc/4782133. (дата обращения: 20.04.2021).
4. Где учиться и где работать: межрегиональная мобильность студентов и выпускников университетов. – URL: https://ioe.hse.ru/pubs/share/direct/408112802.pdf. (дата обращения: 20.04.2021).
5. Прусова, В.И. Проблемы ведения бизнеса в условиях пандемии COVID-19 для предприятий автотранспортной отрасли / В.И. Прусова, М.А. Жидкова, А.В. Аносова // Автомобиль. Дорога. Инфраструктура. –2021. – № 1.
6. Макаренко, Е.И. К вопросу о социальной адаптации будущих инженеров в условиях пандемии / Е.И. Макаренко // Автомобиль. Дорога. Инфраструктура. – 2020. – № 2.