Preview

Avtomobil'. Doroga. Infrastruktura.

Advanced search

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONCEPT OF SELECTING EFFECTIVE METHODS AND MEANS OF FORMING STRESS RESISTANCE IN STUDENTS

Abstract

In this age of psychological stress, we must learn to own ourselves. Psychologists note that the most stable people, both in the profession and in personal life, are people who have learned to own themselves, have a developed psychotechnology of personal self-regulation, that is, an optimal level of stress resistance. And it is also necessary to consider the fact that frequent stresses can lead to the depletion of the body’s adaptive protective system, which in turn can cause psychosomatic diseases. In this regard, our study focuses on the definition and justification of methods and means of forming the optimal level of stress tolerance in MADI students.

About the Authors

Marina V. Solovykh
MADI
Russian Federation

associate professor



Olga V. Morozova
MADI
Russian Federation

lecturer



References

1. Алексеев, А.В. Преодолей себя! / А.В. Алексеев. – 4-е изд., перераб. и доп. – М.: Физкультура и спорт, 2003. – 280 с.

2. Битянова, М.Р. Социальная психология: учебное пособие / М.Р. Битянова. – 2-е изд., перераб. – СПб.: Питер, 2010. – 368 с.

3. Динейка, К.В. 10 уроков психологической тренировки / К.В. Динейка. – М.: Физкультура и спорт, 1987. – 63 с.

4. Кудрявцева, О.В. Семантика эмоционально чувственного состояния психики школьников в результате педагогических воздействий на занятиях физической культуры / О.В. Кудрявцева, В.С. Беляев, М.В. Соловых // Теория и практика физической культуры. – 2014.– №6. – С.50-54.

5. Кудрявцева, О.В. Формирование осознанной индивидуальной саморегуляции двигательных действий в процессе физического воспитания школьников / О.В. Кудрявцева, Е.Е. Биндусов, М.В. Соловых // Теория и практика физической культуры. – 2019. – №10. – С. 65-67.

6. Могучий, Антон. Тренажер для мозга. Методика агентов спецслужб – развитие интеллекта, памяти и внимания / Антон Могучий. – М.: изд-во АСТ, 2020. – 320 с.

7. Рейн, Н. Как полюбить себя, или мама для внутреннего ребенка. – М.: Генезис, 2017. – 160 с.

8. Щербатых, Ю.В. Влияние личностных особенностей на величину артериального давления у студентов в норме и в условиях эмоционального стресса / Ю.В. Щербатых // Артериальная гипертензия – 2000. – Т.6. – №2. – С. 76-76.

9. Щербатых, Ю.В. Психология стресса / Ю.В. Щербатых. – М.: Изд-во Эксмо, 2008. – 304 с.

10. Хералов, Е.М. Неблагоприятные психические состояния спортсменов, их диагностика и регуляция: учебное пособие / Е.М. Хералов. – 2-е изд. – М.: Советский спорт, 2003. – 64 с.

11. Филяев, Михаил. Изнанка психосоматики. Мышление PSY2. о / Михаил Филяев, Лана Боева. – М.: Издательство АСТ, 2020. – 256 с.

12. Pickering Th / The effects of occupational stress on blood pressure in men and women // Acta Physiol scand. Suppl. 1997. V. 161, Suppl №640. Р. 125-128.


Review

Views: 200


ISSN 2409-7217 (Online)