Pricing of imported products
Abstract
The article is devoted to the analysis of factors and mechanisms of price formation for imported goods. It has been proven that imports play a significant role in the economy of any state, providing the national economy with all necessary goods. The article lists all price-forming factors: customs policy, exchange rate, logistics costs, global market conditions, government regulation and pricing policy of foreign importers. The authors gave a detailed description of each price-forming factor. The competitiveness factor is also noted – the price-quality ratio. In conclusion, the authors note that the process of forming prices for imported goods is multifaceted and complex, so it is necessary to take into account many factors, including monitoring the market situation, adaptation to the specifics of national regulation.
About the Authors
Nina V. KazickayaRussian Federation
candidate of sciences (economic), associate professor
Margarita A. ZHidkova
Russian Federation
candidate of sciences (economic), associate professor
Lyudmila I. Artanova
Russian Federation
senior lecturer
Aleksandr I. Zybin
Russian Federation
student
References
1. Липсиц, И. В. Ценообразование : Учебник и практикум / И. В. Липсиц. – 4-е изд., испр. и доп. – Москва : Издательство Юрайт, 2019. – 368 с. – (Бакалавр. Академический курс). – ISBN 978-5-534-04843-8. – EDN PYXEZP.
2. Решение Совета Евразийской экономической комиссии от 23.09.2022 № 150 «Об установлении ставок ввозных таможенных пошлин Единого таможенного тарифа Евразийского экономического союза в отношении отдельных видов товаров, а также о внесении изменений в некоторые решения Комиссии Таможенного союза и Высшего Евразийского экономического совета» // КонсультантПлюс. [Электронный ресурс]. – URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_427447/ (дата обращения: 13.05.2024).
3. Малыхина, В. А. Развитие взглядов на цены и ценообразование / В. А. Малыхина, К. А. Малыхина // StudNet. – 2020. – Т. 3, № 3. – С. 33-38. – EDN RORMLZ.
4. Киященко, Л. Т. Ценовая политика как инструмент управления устойчивым развитием организации / Л. Т. Киященко, Г. А. Хроменкова, А. В. Науменков // Фундаментальные исследования. – 2023. – № 11. – С. 38-44. – DOI 10.17513/fr.43515. – EDN FZPDLV.
5. Макарова, Т. Н. Комплексное исследование конъюнктуры товарного рынка организации / Т. Н. Макарова, Н. А. Скворцова // Вестник ОрелГИЭТ. – 2020. – № 3(53). – С. 17-25. – DOI 10.36683/2076-5347-2020-3-53-17-25. – EDN HCACHR.
6. Прусова, В. И. Особенности и тенденции развития цифровой экономики на современном этапе / В. И. Прусова, Ж. П. Самохвалова, М. М. Бозоров // Современные информационные технологии в образовании, науке и промышленности : XХIII Международная конференция, XХI Международный конкурс научных и научно-методических работ, II Международный конкурс «Нейросетевой рисунок», Москва, 10–11 ноября 2022 года. – Москва: Общество с ограниченной ответственностью "Издательство "Экон-Информ", 2022. – С. 119-121. – EDN EASJQQ.
Review
Рецензент: В.И. Прусова, канд. экон. наук, доц., МАДИ