Preview

Avtomobil'. Doroga. Infrastruktura.

Advanced search

The relationship between non-specialized physical education and professional-applied physical training in a technical university using the example of MADI

Abstract

Non-specialized physical education is a system-forming element of students' professional training, which forms not only physical conditions, but also a value-based attitude towards health as the main professional resource. It plays an important role in the professional and applied physical training of future specialists in the automotive and road sector. The presented forms of interaction between non-specialized physical education and professional and applied physical training at the Department of Physical Education at MADI demonstrate a comprehensive approach to combining theory and practice, as well as traditional and innovative teaching methods that create opportunities for harmonizing the professional and personal potential of students at technical universities, ensuring the training of highly qualified specialists.

About the Authors

Vladislav I. Vishnevsky
MADI
Russian Federation

Candidate of Sciences (Pedagogical), associate professor



Vera L. Shcherbakova
MADI
Russian Federation

Candidate of Sciences (Biological), associate professor



R. Rafael Garaev
MADI
Russian Federation

student



References

1. Вишневский, В. И. Автоматизированная система определения и оценки уровня физического состояния и физической подготовленности студентов МАДИ / В. И. Вишневский, Р. М. Валвенкин // Автомобиль. Дорога. Инфраструктура. – 2019. – № 2(20). – С. 22. – EDN WJAFUT.

2. Вишневский, В. И. Неспециальное физкультурное образование студентов технического вуза на примере МАДИ / В. И. Вишневский, В. Л. Щербакова, А. И. Суслова // Автомобиль. Дорога. Инфраструктура. – 2025. – № 3(45). – EDN LEVWIE.

3. Гончаров, В. Д. Профессионально-прикладная физическая подготовка студентов вузов, реальность и перспективы / В. Д. Гончаров, Б. Ф. Романов, В. Ф. Юкиш // Теория и практика физической культуры. – 1993. – № 7.

4. Коротких И. А., Прасалов Н. Д., Иванников В. Г. Физическая культура студента. – URL: http://e-lib.kemtipp.ru/uploads/21/phizv120.pdf.

5. Место профессионально-прикладной физической подготовки в системе физической культуры. Цели и задачи профессионально-прикладной физической подготовки. – Приказ Минспорта России от 09.01.2023 № 1 Об утверждении Методических рекомендаций Восстановление здоровья и работоспособности граждан методами адаптивной физической культуры и спорта.

6. Раевский, Р. Т. Профессионально-прикладная физическая подготовка студентов технических вузов / Р. Т. Раевский. – Москва : Высшая школа, 1985. – 136 с.

7. Сидоров, Д.Г. Средства физической культуры для развития у студентов профессионально прикладных навыков. ППФП в образовательной среде [Электронный ресурс]: учеб.-метод. пос. / Д.Г. Сидоров, С.А. Овчинников, В.М. Щукин; Нижегор. гос. архитектур.- строит. ун-т. – Нижний Новгород: ННГАСУ, 2023. – 36 с.

8. Хмелев, С.Г. Неспециальное физкультурное образование взрослых: монография. – Электронная публикация (дата обращения: 29.12.2021).


Review

Рецензент: М.В. Соловых, канд. пед. наук, доц., МАДИ

Views: 3


ISSN 2409-7217 (Online)