Investigation of the effect of the composition of the friction layer of brake pads on the wear rate and thermal parameters in the friction zone
Abstract
The composition of brake pads friction layer plays the key role in ensuring the parameters of brake systems specified by manufacturers. It is known that brake pads are subjected to significant mechanical and thermal loads, which leads to their gradual wear, and most importantly, to a change in the coefficient of friction between the disc and the friction layer. The purpose of these studies is to investigate and evaluate the effect of various components of the friction layer on the wear resistance and heat resistance of brake pads. The results obtained will make it possible to optimize the composition of brake pads in order to increase the efficiency of brake systems, as well as to increase their durability.
About the Authors
Samar IbrahimRussian Federation
undergraduate
Aleksey A. Pegachkov
Russian Federation
Candidate of Sciences (Technical), associate professor
References
1. Методика и результаты экспериментального определения коэффициентов трения некоторых автомобильных тормозных колодок / Н. В. Хольшев, А. Ю. Конев, С. М. Ведищев, А. В. Прохоров // Вестник Сибирского государственного автомобильно-дорожного университета. – 2023. – Т. 20, № 1(89). – С. 114-124. – DOI 10.26518/2071-7296-2023-20-1-114-124. – EDN SOGIJI.
2. Braking pad-disc system: Wear mechanisms and formation of wear fragments / P. Chandra Verma, L. Menapace, R. Ciudin [et al.] // Wear. – 2015. – Vol. 322-323. – P. 251-258. – DOI 10.1016/j.wear.2014.11.019. – EDN SPTKUN.
3. Gawande, Shravan H. Study on wear analysis of substitute automotive brake pad materials / Shravan H. Gawande, Konkala Balashowry // Australian Journal of Mechanical Engineering. – 2020. – Vol. 21(10):1-10. – P. 144-153. – DOI 10.1080/14484846.2020.1831133.
4. Янюшкин, Ю. М. Решение балансовой задачи контактного теплообмена системы тел: тормозная колодка и вращающийся тормозной диск в процессе торможения / Ю. М. Янюшкин // Сборка в машиностроении, приборостроении. – 2019. – № 11. – С. 504-507. – EDN YVCXEE.
5. Ибрахим, С. Исследование влияния износа тормозных колодок и дисков на эффективность тормозной системы автомобилей / С. Ибрахим, А. А. Пегачков // Автомобиль. Дорога. Инфраструктура. – 2024. – № 2(40). – EDN APQUZT.
6. Хрусталев, Д. А. Современные материалы и методы исследований трибологических свойств тормозных колодок автомобилей / Д. А. Хрусталев, Н. А. Кабакова, П. Н. Кузнецов // Наука и Образование. – 2023. – Т. 6, № 2. – EDN GNKVPF.
7. ГОСТ Р 50507-93 Изделия фрикционные тормозные. Общие технические требования / Госстандарт России. – Москва : Стандартинформ, 2013.
8. Ибрахим, С. Исследование влияния материалов, используемых во фрикционном слое колодок на показатели эффективности тормозных систем / С. Ибрахим, А. А. Пегачков // Автомобиль. Дорога. Инфраструктура. – 2024. – № 3(41). – EDN KENORR.
9. Вероятностная модель прогнозирования износа тормозных колодок / И. А. Успенский, Н. В. Лимаренко, Е. А. Ракул [и др.] // Вестник Рязанского государственного агротехнологического университета им. П.А. Костычева. – 2021. – Т. 13, № 3. – С. 112-119. – DOI 10.36508/RSATU.2021.91.36.016. – EDN QDXZZE.
10. Кокарев, О. П. Реализация ресурса элементов тормозной системы в эксплуатации / О.П. Кокарев, А. Г. Кириллов // Мир транспорта и технологических машин. – 2024. – № 3-1(86). – С. 83-90. – DOI 10.33979/2073-7432-2024-3-1(86)-83-90. – EDN OBNXGS.
11. The effect of metal fibers on the friction performance of automotive brake friction materials / H. Jang, K. Ko, S. J. Kim [et al.] // Wear. – 2004. – Vol. 256, No. 3-4. – P. 406-414. – DOI 10.1016/S0043-1648(03)00445-9. – EDN KHYMZV.
12. Borawski, A. Laboratory Tests on the Possibility of Using Flax Fibers as a Plant-Origin Reinforcement Component in Composite Friction Materials for Vehicle Braking Systems / A. Borawski, D. Szpica, G. Mieczkowski // Materials. – 2024. – Vol. 17, No. 12. – P. 2861. – DOI 10.3390/ma17122861. – EDN AOYANF.
Review
Рецензент: Н.И. Баурова, д-р техн. наук, проф., МАДИ