Formation of positive mental states of MADI students in physical education classes
Abstract
The peculiarities of a person's personality and the peculiarities of his activity influence the formation of his mental states. Unfavorable mental states disrupt the course of mental functions, form negative, inadequate to social requirements features and personality traits, worsen the effectiveness of activities, weaken mental and physical health.
In the process of physical culture and sports activities of female students, various mental states may arise that cause unambiguous changes in the body and affect educational activities in general in different ways. The expressiveness of various mental states of female students is manifested during their test and examination session. The following mental states are considered the most common: anxiety, fear, monotony, satiety, stress, self-doubt, etc.
This study was conducted in the course of practical physical culture and sports activities of female students during the test and examination session. Based on the data obtained on their personal qualities and characteristics of their mental states, the scientific analysis carried out, tools and methods have been developed, practical recommendations for the formation of positive mental states, such as stabilization of positive emotional states and psychosamoregulation, are given.
About the Authors
Marina V. SolovykhRussian Federation
Ph.D., associate professor
Olga V. Morozova
Russian Federation
senior lecturer
Olga V. Kudryavtseva
Russian Federation
sports instructor
References
1. Аристотель. О душе: Соч. в 4-х т. – Москва: Мысль, 1976. – т. 1.
2. Ильин, Е. П. Психология спорта / Е. П. Ильин. – Санкт-Петербург : Питер, 2010. – 351 с. – (Мастера психологии). – ISBN 978-5-91180-928-7. – EDN TOGNGV.
3. Кудрявцева, О. В. Формирование осознанной индивидуальной саморегуляции двигательных действий в процессе физического воспитания школьников / О. В. Кудрявцева, Е. Е. Биндусов, М. В. Соловых // Теория и практика физической культуры. – 2019. – № 10. – С. 65-67. – EDN SXECEQ.
4. Малкин, В. Р. Управление психологической подготовкой в спорте / В. Р. Малкин. – Москва : Физкультура и Спорт, 2008. – ISBN 978-5-278-00839-2. – EDN QWAYVV.
5. Морозова, С.А. Злитесь, чтобы не болеть! Как наши эмоции влияют на наше здоровье / С.А. Морозова. – Москва: Никея, 2020. – 152 с.
6. Могучий, Антон. Тренажер для мозга. Методики агентов спецслужб – развитие интеллекта, памяти и внимания / Антон Могучий. – Москва: Издательство АСТ, 2010. – 320 с.
7. Максимов, А.М. Как оказывать первую психологическую помощь. Заметки психофилософа / А.М. Максимов. – Москва: Питер, 2021. – 320 с.
8. Пуни, А.Ц. Формирование и актуализация мотивов участия в соревнованиях / А.Ц. Пуни // Спортивная психология в трудах отечественных специалистов: хрестоматия; сост. И.П. Волков. – СПб: Питер, 2002. – С. 219.
9. Руководство по использованию восьмицветного теста Люшера / Сост. О.Ф. Дубровская. - Изд. 4., испр. - Москва : Когито-Центр, 2001. – 63с.
10. Серова, Л. К. Психология личности спортсмена : учебное пособие / Л. К. Серова. – Москва : Советский спорт, 2007. – 116 с. – ISBN 978-5-9718-0240-2. – EDN YKXZEN.
11. Филяев, Михаил. Изнанка психосоматики. Мышление PSY2.0 / Михаил Филяев, Лана Боева. – Москва: Издательство АСТ, 2020. – 256 с.
12. Хекалов, Е. М. Неблагоприятные психические состояния спортсменов, их диагностика и регуляция : Учеб. пособие для студентов физкультур. вузов / Е. М. Хекалов. – [2. изд.]. – Москва : Сов. спорт, 2003. – 61 с. – ISBN 5-85009-819-4. – EDN QXGJJB.
13. Холмс, Светлана. Практический мозгоштурм. Прокачай свой интеллект / С. Холмс. – Москва: Издательство АСТ, 2018. – 288 с.
14. Sarason I.Q., Shearin E.N., Sarason B.R., Pierce Q.R. A briet measure of social support: practical and Theoretical implication // Soumal of Social and Personal Rtlationships. 1987, Vol.4. p. 497-510.
Review
Рецензент: В.И. Вишневский, канд. пед. наук, доц., МАДИ