THE QUALITY OF EDUCATION AND ITS CONTROL ON THE EXAMPLE OF TEACHING PHYSICS AT A TECHNICAL UNIVERSITY
Abstract
The article discusses the testing method as a way to control the assimilation of knowledge by students on the example of the discipline "Physics" and the rules for its application. The characteristics of testing that provide an objective interpretation of the results are given. These characteristics are the difficulty of the test, its reliability and validity. The types of tests and examples of test tasks offered to students of a technical university are considered. The test results allow teachers to identify sections of physics that cause the greatest difficulties in understanding and mastering. Such sections are conservation laws in mechanics and ideas about rotational motion and knowledge of its characteristics. The average score of the test results does not exceed 6 out of 10 possible. This fact shows that there are gaps in the knowledge of certain sections of physics. The identification of such sections necessitates the improvement of the method of knowledge transfer to students, as well as the improvement and modification of test tasks.
About the Authors
Tatiana M. TkachevaRussian Federation
Ph. D., associate professor
Alexandra F. Smyk
Russian Federation
Dr. Sc., associate professor
References
1. Кисель, О.В. Принципы, функции и средства оценки качества обучения в вузе / О.В. Кисель, Н.Н. Зеркина, Г.А. Босик // Современные проблемы науки и образования. – 2020. – №4. – URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29996 (дата обращения: 02.05.2022).
2. Смык, А.Ф. Метод тестирования в образовании: исторический аспект / А.Ф. Смык, Л.В. Спиридонова // История науки и техники. – 2021. – №7. – С.3-15.
3. Булгаков, О.М. Тестирование учебных достижений: от проверки знаний к проверке понимания / О.М. Булгаков, А.О. Дедикова // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. – 2020. – № 2 (86). – С. 183-190. DOI: 10.35750/2071-8284-2020-2-183-190.
4. Мороз, Л.С. Методы определения надежности и валидности тестов для контроля знаний / Л.С. Мороз //Труды БГТУ. Серия VI. Физико-математические науки и информатика. – 2010. – Выпуск VIII. – С. 176-178.
5. Костин, Г.А. Оценка валидности тестирования как метода контроля качества усвоения учебного материала / Г.А. Костин, С.В. Петрова // ЭКОНОМИКА И УПРАВЛЕНИЕ. Математическое моделирование. Системный анализ. – 2014. – № 4 (102). – С. 70-74.
6. Булгаков, О.М. Моделирование надежности тестов с усложненной структурой тестовых заданий / О.М. Булгаков, И.Н. Старостин, А.А. Хромых, А.О. Дедикова // Вестник Воронежского института ФСИН России. – 2020. – № 2. – С.62-70.
7. Каменев, В.В. Система интернет-тестирования студентов SCIENTIA / В.В. Каменев, В.Д. Полежаев, Л.Н. Полежаева, Л.Е. Уманский // Электронное периодическое издание Информационная среда образования и науки. – 2013. – №14. – С. 16-21.
8. Смык, А.Ф. Совершенствование системы контроля знаний по физике студентов технического университета / А.Ф. Смык, Е.А. Гусева, Е.А. Форш // Физическое образование в вузах. – 2021. – Т.27. – № 4. – С. 40-56.
9. Смык, А.Ф. Физика. Учебное пособие / А.Ф. Смык, Г.Ю. Тимофеева, Т.М. Ткачева. – М.: Инфра-М, 2020. – 388 с. Сер. Высшее образование: Бакалавриат.
10. Смык А.Ф. Опыт применения онлайн технологий в транспортном образовании /А.Ф. Смык, Т.М. Ткачева, Г.Ю. Тимофеева // Мир транспорта. – 2021. – Т. 19. – № 1 (92). – С. 230-245.
11. Ткачева, Т.М. Проектная деятельность обучающихся в технических вузах / Т.М. Ткачева, Н.В. Чечеткина // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2022. – № 1 (59). – С. 181-189.
12. Портнов, Ю.А. Организация лабораторных работ в условиях дистанционного обучения / Портнов Ю.А., И.Л. Мальшакова // Проблемы современного образования. – 2021. – №3. – С 218-226.
Review
Рецензент: О.В. Бабурова, д-р физ.-мат. наук, проф., МАДИ